selamat datang.terimakasih.jumpa lagi

Monday, May 28, 2012

ditemu dan diduga = temuduga

Assalamualaikum
Alhamdulilah ... bersyukur kehadrat Ilahi kerana masih lagi bernafas dimuka bumi-Nya yang indah belaka ni. cewahh, tuu lagu diaa. ohh, kembali pada tajuk entri, sebelum nih bukan tak normal pun, sejak-sejak terpilih untuk ditemuduga dalam bidang pendidikan aku mula rasa tahap keabnormalan itu makin merundum. gedebuk gitueeww. mesti orang pelik... kenape ? ni la persepsi orang ..


1. eh ? nisa kau jd cikgu ??
2. bole ke kau jd cikgu ?
3. eh perangai kau amatlah gonjol. jadi cikgu pulak ?   
4. ape ? kau amik bimbingan kaunseling ? *pengsan.


HAHA. actly, i'm not the best among the best, aku pun tak percaya bole dapat tawaran nih. ohh, sebelum terlupa, sesiapa yang ambil bidang pendidikan nih diaorang kena menduduki ujian kelayakkan atau dikenali sebagai ujian MEDSI, untuk lihat sejauh mana diaorang nih betul-betul bole jadi cikgu or tak. btw, ujian nih ada 300 soalan and u'll kena jawab dlm masa 1hour. kalau rajin mengupdate entri nih, bole la aku ceghita bout MEDSI pulok okeh :)) bila lulus ujian tu anda akan dipanggil untuk menghadiri temuduga pulokk.







tempat : Fakulti Pendidikan UTM Skudai Johor Bahru
masa temuduga : 2.00 p.m
tarikh : 28 Mei 2012
mood : ofkeross nevesss :|

aku orang yang paling awal sampai disitu kerana terpaksa menemani sahabat handai aku yg inteview pukul 9.00 a.m. kira berapa jam aku terpaksa menunggu sesi petang aku ? ohmaiii -.-'
but, its chill broo. i'm okay. gulp!

semasa inteview :

oh, rupanya tak la menakutkan sangat macam ape yang digembar gemburkan sebelum ni. Penemuduga pun amatlah baik dan peramah. beruntungnyaa aku. penat je aku study bagai mlm tu bout isu-isu semasa, isu pendidikan ( sebab amik kos pendidikan, so ilmu itu mesti ada ) tapi, its okay, dapat la jugak tambah-tambah ilmu ni rite ?  so, kepada sesiapa yang bakal di inteview get ready jela dgn soalan mengarut merapu penemuduga itueww. HIHI. first masuk bilik inteview, kita kena buat ujian warna dulu and serahkan semua butir-butir peribadi, sijil-sijil, i/c and slip temuduga yang di print its very important ok. then, abis ujian warna dia suruh duduk, haruslah duduk. kalau tak, jangan memandai-mandai kau nak duduk.

soalan yang ditanya :

1. cerita pasal latar belakang keluarga
*then, da habis cghita barula dia tanya tentang kos yang kita amik nih. so sesiapa yang amik kos kena mengajar mesti haruslah mengajar ok. macam aku amik bimbingan kaunseling, so dia tanya :
2. kenapa minat dalam bidang bimbingan kaunseling nih ?
*aku mula membebel, bla..bla..bla... 
3. dia suruh cakap bi la pulokk. 'tell me about what u like to do when free time ?  '

tiba-tiba ........

penemuduga : sy minat dengan cara awak bercakap. ape kate kalau sy bg awak kes, awak selesaikan.
aku : gulp ! ohh bole...
penemuduga : di sekolah Bandar Tenggara, misalnya (eh, name sekolah aku tuu ) terkenal dengan masalah disiplin pelajar-pelajarnya, ape peranan anda untuk membanteras gejala seperti itu, bayangkan rakan anda sendiri yang ada masalah disiplin tu. ape peranan awak ?
aku : ha ? peranan sebagai ape ? kaunselor ke kawan ?
penemuduga : sbg kawan la, pembimbing rakan sebaya. awk ade sijil PRS kan ?
aku : ohh ade2, peranan sy... bla..bla..bla...
penemuduga : eh ? awak pernah selesaikan masalah ke ? ade pengalaman ?
aku : ( mule kelentong ) ohh, ade.. kawan sy ada masalah keluarga jadi ...
penemuduga : iye? macam mane awak selesaikan ?
aku : blablablaaaa.... punye la exicted beceghita..
penemuduga : bagus, sy nampak bakat awak sebagai kaunselor. sy harap cita-cita awak tercapai.
aku : *malu :)
penemuduga : sebelum tamatkan sesi ini, awak ade ape-ape soalan nak tanya ?
aku : ada ! (hamboi kemain td soal aku, nih aku soal u'll pulok ) ape cabaran dlm bidang yang sy amik ni ?
penemuduga : blablablaaa.., baiklah. terima kasih. semoga berjaya. sambil senyumm
aku : gigil sampai kelua bilik.

selepas inteview :

haruslah ucapkan good luck kepada yang masih tunggu giliran, salam dorang then takut-takut kan dorang. hiewhiewhieww. aiyokkkk.

Alhamdulilah, segala kesulitan Allah telah pun lancarkannya. terima kasih juga kepada cikgu suryani ahmad, kaunselor SMK sultan alauddin yang banyak bagi tunjuk ajar, sahabat yg setia menunngu time inteview sis Farahin nd sis nadiah. tenkiuu uolss. mak and abah yang selalu on call sehingga aku abis inteview, risau katenyaa. kawan2 yang bg sokongan, bofrend yang menjemput aku utk pulang kerumah slps tamat inteview and tanx kepada semua. ilebiuu uollss. semoga doa kalian mengiringi kejayaan ini. Aminn.











No comments:

Post a Comment